Streamer metaverse 01

A streamer metaverzum megalkotása

A metaverzumban mindig is nagy fantáziát láttam, mióta csak először hallottam róla. A legelső ötlet úgy 2020 táján fogalmazódott meg bennem, azonban ez még nem a streamer metaverzum volt…

Bevezető

A metaverzumban mindig is nagy fantáziát láttam, mióta csak először hallottam róla. A legelső ötlet úgy 2020 táján fogalmazódott meg bennem, azonban ez még nem a streamer metaverzum volt. Akkori vízióm azonban sokban hasonlít a cikkben taglaltra, hisz a streamer csatornához kapcsolódó metaverzum megalkotása sok elemet kölcsönöz belőle.

Geek metaverzum

Az eredeti ötletem egy geek metaverzum megalkotása volt, úgy képzeltem el, mint egy informatikai kiállítást, ahol avatarunkkal mozoghatunk és megnézhetjük a különböző gyártók legújabb termékeit, megoldásait. A kiállítás másik részén viszont nem a hardverekkel találkozhatott volna a felhasználó, hanem érkező játékokból kiragadott pályarészletekkel, karakterekkel stb. Ezen kívül különböző streamerek tartalmai is futottak volna a videós szobákban, mozitermekben, ahol összegyűlhetnek a userek és közösen élvezhetik a showt. Ezek voltak a főbb vonalak, persze számos, itt nem részletezett egyéb ötlet mellett.

Geek metaverse concept

Meg is kerestem nagy gyártókat, hogy hozzájárulnának-e a termékeik 3D-ben történő megjelenítéséhez, sajnos válasz szinte alig érkezett. A Sansar platform mögött álló cég küldött ugyan visszajelzést, lehetővé tették volna a külső linkelést, ami egyébként abban az időben nem volt megoldható a platformjukon létrehozott világoknál. Úgyhogy az üzleti modell azon része elől, hogy a kiállított termékekre affiliate linkek mutassanak, elhárult az akadály. Azonban a megkeresett gyártók közömbössége miatt az ötlet végül kútba esett.

Pár évvel később egyik ismerősöm streamer karrier építésébe kezdett a Twitchen, ám itt elég nehéz kezdőként kitűnni a streamerek tengeréből. Így szöget ütött a fejembe a gondolat, hogy segíthetnék neki ebben, ha közösen megalkotnánk a korábbi ötletemre alapuló streamer metaverzumot. Meg is kerestem a dologgal, ő is látott benne fantáziát, így közösen nekiláttunk a tervezgetésnek. A fentebb részletezett gondolatok nagy részét meghagytuk, csupán annyit csavartunk a történeten, hogy ez a metaverzum a streaming köré lett felépítve, nem pedig a korábbi 3D-s webshop, kiállítás és geek világ köré.

A streamer metaverzum

A platform kiválasztása

Az első dolgunk a megfelelő platform megtalálása volt. Szerettük volna a Sansart, hisz grafikailag ez tűnt az egyik legjobb akkor elérhető megoldásnak, hátránya volt azonban, hogy a Sansar teljesen kihalt. Rengeteg lehetséges jelöltet végignéztünk, teszteltünk (VRChat, Vircadia, Neos, RecRoom, AltSpaceVR, BigScreenVR, Spatial, Engage stb.), ám egyiket sem találtuk tökéletesen megfelelőnek céljainkhoz. A legtöbbel az volt a probléma, hogy a userek nem szinkronban látták a videós tartalmakat, ez pedig meg is öli az élményt egy olyan metaverzum esetén, ahol pont az a lényeg, hogy együtt élvezzék a felhasználók a tartalmat. A VRChat nagy látogatószáma miatt ugyan vonzó alternatíva volt, de a külső linkelés hiánya és a némileg igénytelen felülete miatt ezt is elvetettük. Végül a Mozilla Hubs nevű megoldása mellett döntöttünk, ugyan itt is bőven kellett kompromisszumokat kötnünk (például nincs központi tér, ahonnan rátalálhatnának világunkra a felhasználók), de nagy előnye volt, hogy böngészőből elérhető, nem igényel sem accountot, sem letöltést és a külső linkelés is megengedett, továbbá weblapba ágyazható. Ez utóbbi fontosságáról később még szót ejtek.

További előny még a Hubs mellett, hogy fizetős szolgáltatás keretében egyedi cloud szerveren is futtatható, így még inkább testre szabható, skálázható, automatizálható a szobák létrehozása, stb. Úgy terveztük, hogy ezt fogjuk is használni a jövőben, mihelyt befut a dolog.

Azok a drága bugok

A megfelelő platform kiválasztását és tesztelését követően megkezdődött az ötletek konkrét tervekbe való átültetése. A közös munkához a Mirot választottuk, itt osztottunk meg egymással minden projekttel kapcsolatos tartalmat, rendezett formában. Mikor az épület főbb formáját megterveztük, én hozzáláttam a modellezéshez blenderben, valamint elkezdtem ismerkedni a Hubs blender kiegészítőjével. Ismerősöm ezalatt sorra gyűjtötte a különböző design ötleteket, CC0 vagy CC-BY modelleket a Miroba, amik segítségével folyamatosan tudtam haladni a munkával. Egyedüli nehézséget csak a Hubs bugjai és dokumentációjának hiányosságai jelentettek. Volt olyan probléma, aminek megoldására napok mentek el, mert sehol nem volt fellelhető, hogy mi okozza a gondot. Hiába nyálaztam át a teljes dokumentációt, különböző internetes fórumokat, és a projekt github oldalának issues rovatát. Az egyik ilyen bug az volt, hogy amennyiben mapping node-ot használtam az ismétlődő textúra méretezéséhez, a méretezés jól működött a Hubsban, viszont csak a base colort vette figyelembe, a roughness/metallic stb. értékeket nem. Így tulajdonképpen nem működtek a PBR anyagok, úgy nézett ki Hubsban a shader, mintha valami unlit materialt használtam volna csupán a base colorral. Végül rájöttem, hogy ha a mapping node-ot kihagyom a képletből és helyette az UV szigetet méretezem át, akkor minden flottul működik. Már amennyire ezt a megoldást flottnak lehet nevezni, nem igazán szerettem, de nem volt mit tenni.

streamer_meta_08_crop

Pár hónap után lassan elsimultak a problémák és kezdtek formát ölteni a végleges megoldások. Már működött a mozi, a videós szoba, és a társalgó is, kikerültek a military részlegre az aktuális loadoutok. Ekkor is adódtak még kisebb gondok, például a hangzónák közötti váltáskor. Pár nap tesztelés után arra a következtetésre jutottam, hogy az audio bug, ami akkor lép fel, mikor az avatar az egyik hangzónából a másikba lép át, Firefox böngészőben nem jelentkezik, Chrome-ban és Vivaldiban viszont igen. Végső soron érthető, hogy a Mozilla a saját böngészőjére optimalizálta a Hubsot, így ha szeretnétek tesztelni, javaslom, Firefoxból tegyétek. (link a cikk alján)

Twitch chat és nézőszám

Mikor a Hubsban már tulajdonképpen elkészültünk az első olyan verzióval, ami közzétehető (jövőbeli tervekkel tele volt még a padlás), már csak egy problémát kellett megoldanunk. Egy streamernek fontos, hogy a Twitch nézőszáma ne essen le, márpedig, ha több néző a Hubsban van, nem a Twitchen, akkor pontosan ez történik. Fontos továbbá az is, hogy a Twitch chatet mindenki tudja használni, akár a Hubsban van, akár közvetlenül Twitchen. Ezekre a problémákra jelentett megoldást a fentebb már említett weblapba való beágyazás. Ugyanis így egy egyszerű html kódolással meg tudtam azt oldani, hogy a Twitch chat és a Hubs ugyanazon az oldalon töltődjön be, így egyrészt elérheti a néző a chatet, másrészt a Hubsot használók is beszámítanak a nézőszámba.

Az első bemutató

Elérkezett az első nyilvános bemutató ideje egy stream keretein belül. A legtöbb néző állát a földön keresgélte, de olyan is akadt, aki nem is értette, hogy mi ez és miért jó. Szóval vegyes volt a fogadtatás. Talán egy nagyobb streamer könnyebben tudta volna felfuttatni a dolgot, de én egy kisebbnek segítettem ezzel. Sajnos később ismerősöm családi okok miatt abba kellett, hogy hagyja a streamelést, így ma a metaverzum elhagyatottan pihen a szerveremen. Azonban attól, hogy nem volt hosszú életű a projekt, továbbra is úgy gondolom, hogy volt fantázia a dologban. Talán pár év múlva sok streamernél találkozhatunk majd ilyesmivel, jelenleg én még sem hazai, sem külföldi streamernél nem láttam hasonlót sem.

Tesztlehetőség

Ha szeretnétek megnézni a projektet Artstation profilomon láthattok róla képeket, vagy elérhetitek ezen a linken. (tudjátok, Firefox az igazi 🙂 )

Legutóbbi bejegyzések:

A streamer metaverzum megalkotása A metaverzumban mindig is nagy fantáziát láttam, mióta csak először hallottam róla. A legelső ötlet úgy 2020 táján …

A DaVinci Resolve és a Linux Szerencsére ma már Linuxra is egyre több profi szoftver érhető el kompozitálás és videóvágás terén is… …

Brachiosaurus 3D puzzle A 3D nyomtatás korunk egyik meghatározó újdonsága, és annak ellenére, hogy még gyerekcipőben jár, nagyon sok dolgot megváltoztatott.  A …

– Toalett szekrény – Mikor a látványterv szüli a látványtervet, akkor még a látványtervező is elmosolyodik… A képek készítésénél a megrendelő azt …